گزارش صعود به قله کلونچین

شانزدهمین صعود طرح ملی سیمرغ کوه های ایران گروه کوهنوردی "دوستان طبیعت"را دوباره از کوه های سربه فلک کشیده و کوهستان های بکر و دست نخورده زاگرس شروع کردیم.این بار قصد صعود به یکی از سرسخت ترین کوههای ایران یعنی"کلونچین" را اجرا کردیم که در ادامه خلاصه ای از معرفی و گزارش صعود تقدیم حضور عاشقان کوه می گردد

زرد کوه یا زرد کوه بختیاری، کوهستانی در زاگرس شمال مرکزی است، که در جنوب غربی ایران می باشد. این کوهستان در نزدیکی شهرستان کوهرنگ، منطقه بختیاری نشین قرار دارد. زردکوه یا همان قله کلونچین با ارتفاع بیش از 4221 متر، پس از کوه قاش مستان در دنا، به عنوان دومین کوه مرتفع در رشته کوه های زاگرس می باشد.رشته کوه زردکوه از انتهایی ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرق خوزستان امتداد دارد. این رشته کوه یکی از غنی ترین ذخایر طبیعی آب ایران است و برخی از سرچشمه های اصلی زاینده رود از این رشته کوه سرچشمه می گیرد. از قلل زیبا و معروف آن می توان به شاه شهیدان، زرده، دو زرده، هفت تنان، کلونچین و کینو اشاره کرد. در این میان، قه کلونچین با ارتفاع 4221 متر بلندترین قله زردکوه بختیاری است. علت نامگذاری آن نوع جنس سنگ این قله و قله های مسیر صعود هست ،سنگهای کوچک و بزرگ روی هم چیده شده در گویش محلی به معنی سنگچین یا کلونچین هست .

برای صعود به قله کلونچين فصل تابستان مناسبتر است برای رسیدن به قله کلونچین چند مسیر وجود دارد ولی مناسب ترین آن از تهران باید از شهرهای قم،اصفهان،شهرکرد،فارسان و سپس چلگرد رسید و از آنجا قبل از ورودی چلگرد سمت چپ، از تابلوی روستای قاسم آباد وارد جاده خاکی به مسافت ١٠ کيلومتر ادامه مسیر داده تا می رسید به سد شماره دو .بالای سد انتهای مسیر جاده خاکی می باشد و محل پارک خودروهای کوهنوردان می باشد.خیلی از کوهنوردان در این محل چادر زده شب قبل صعود را آنجا گذرانده توجه داشته باشید که این منطقه دارای مارهای سمی و عقرب می باشد پس نکات ایمنی را رعایت کنید.گروه ما دقیقآ سه بامداد روز جمعه 1401.04.16 صعود را با دوازده نفر از این منطقه آغاز کردیم و پس از طی مسافت یک ساعته در زمين هایی نسبتا مسطح و پوشيده از بوته های گون و درختچه هایی خاردار، از دره پايين رفته و به ابتدای شکاف دره کول خدنگ رسیدیم.این مسیر فاقد پناهگاه می باشد اگر قصد صعود یک روزه از این مسیر را دارید حتمآ صبح خیلی زود حرکت کنید. در راستای شکاف کول خدنگ حرکت را آغاز کردیم.

بعد از عبور از کنار چندین یخچال و تونل برفی، صخره ای قرار دارد که عبور از آن کمی فنی و نياز به دست به سنگ شدن دارد، دچار چالش شدیم و جهت عبور مطمئن و با احتیاط کامل به کمک هم عبور کردیم. پس از تنگنا اول دره و ديواره های به ھم برآمده اش به قسمت باز دره رسيدیم، جايی که ترکيب گياه و مرتع و اثرات فرسايش و جای پای بهمن زمستانه در دو طرف پاکوب ها ديده می شد.با توجه با بارش شدید برف سال گذشته تقریبآ کل ادامه مسیر گروه از روی یخچال های حاصل بین دره ها بود. يخچال های اصلی کم کم رخ نشان می دهند، کنار صخره ها شکاف های برفی حاصل از آب

شدن حاشيه يخچال ھا ديده می شد که عمق برخی از آنها بين سه تا چهار متر می رسید و سقوط به داخل آنها خطرناک می باشد. بعد از عبور از يخچالها و در ارتفاع 3600 متر قله شاه شهيدان ديده می شد.تعدادی از کوهنوردان نیز در این منطقه چادر زده و شب را آنجا گذرانده بودن.گروه ما نیز یه استراحت بیست دقیقه آنجا داشتیم،قلل چال ميشان و دوزرده ھم به موازات مسير حرکت می باشند، با تغيير مسير پاکوب به سمت غرب

منطقه کاسه مانند رسیدیم که در انتهای اين کاسه عظيم قله کلونچين فرعی و اصلی قابل رويت است. ميان اين کاسه عظيم چندين تپه فرعی قرار دارد که مسير رفتن به قله را متعدد می کند. می توان از پاکوبی که مقداری از آن شن اسکی است گذر کرد و از کنار قله شاه شهيدان تراورس نمود تا به

بالای گردنه رسيد، در گرنه به سمت جنوب پيچيده ودر نزديکی قله بخاطر پاکوب وارد قسمت جنوبی شده و سرانجام از انجا به قله رسیدیم.تمام اعضای گروه راس ساعت12 با موفقیت به قله 4221 متری کلونچین صعود کردیم و تقریبآ نیم ساعتی در قله مشغول گرفتن عکس های یادگاری و مشاهده طبیعت پرابهت زاگرس بودیم. در پايين ديواره هم يخچال بسيار عظيم و جذابی انسان را به تفکر وا می دارد. از بالای قله، قله ھای ھفت تنان، شاه شهيدان، چال ميشان، دوزرده و ديگر قلل قابل مشاهده می باشد.ساعت12:30 گروه ازهمان مسير فرود را آغاز کردیم و ساعت هفت بعدازظهر همگی به محل پارک خودروها رسیدیم و از آنجا به قرارگاه خانه معلم رفتیم.با توجه به خستگی بیشتر اعضا از صعود سنگین 17 ساعته یکروزه تصمیم گرفتیم که شب دوم را هم آنجا بمانیم و صبح روز شنبه به سمت تهران حرکت کنیم البته تعدادی از همنوردان با توجه به شرایط شغلی مجبور به حرکت بسمت تهران در همان شب شدند که همگی بسلامت صبح روز شبه به تهران رسیدند

مشخصات کلی:

نام قله:کلونچین(بام استان چهارمحال بختیاری)

ارتفاع قله : 4221 متر

ارتفاع پای کار: ۲۱۵۵ متر

موقعیت جغرافیایی : استان چهارمحال و بختیاری،کوهرنگ، چلگرد،جاده قاسم آباد،سدشماره2،دره کول خدنگ

پوشش گیاهی و جانوری منطقه عبارت است: زرین گیاه، بیلهر، پونه کوهی، کاردین، جاشیر، شاه تره، کاجیره، بابونه کبیر، شیرین بیان، پیاز کوهی، گون، بادیان. خرس قهوه ای، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، کبک دری، قوش، شاهین بحری، عقاب طلایی، افعی شاخ دار، لاکپشت خاک زی، اردک بلوطی و سنجاب ایرانی می باشد.

مختصات قله :۵۰٫۱۱۱۲۳۳ ، ۳۲٫۳۲۹۶۸۳

بهترین فصل صعود : تابستان

تاریخ اجرا: 1402.04.15

نفرات شرکت کننده:طهمورث نوذری،عزیز پاشا،محمدحسین جمالزاده،وحیدبهنام فر،آرش عبدالرحیمی،رضامحمدی،علی محمدی،عباس میرگلورزی،پیمان شریفی،اکبرمحمدنیا،پریساگل محمدی،محبوبه ستاری

راهنما: آقای طاهری(09133830038) (راهنمای مسیر صعود و هماهنگی رزرو خانه معلم جهت اقامت)

خلاصه صعود برنامه سه روزه :

روز اول:

حرکت از تهران ساعت6 صبح

استقرار در خانه معلم چلگرد ساعت15

روز دوم:

شروع صعود ساعت 3 بامداد

قله ساعت12 ظهر

فرود ساعت 12:30

پایان کوهنوردی ساعت19(محل پارک خودروها)

ساعت 20 خانه معلم در چلگرد

عکس یادگاری اعضای گروه برفراز قله4221 متری کلونچین بام استان چهارمحال بختیاری

یخچال برفی

گشت و گذار در اصفهان

گروه کوه نوردی "دوستان طبیعت"...
ما را در سایت گروه کوه نوردی "دوستان طبیعت" دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9dostanetabiat6 بازدید : 54 تاريخ : شنبه 31 تير 1402 ساعت: 14:10