گزارش صعود به قله شیرکوه

ارتفاع مبدع صعود: 2500متر

مدت زمات پیمایش: 6.5 ساعت رفت 4.5 ساعت برگشت

آدرس:یزد،جاده تفت،روستای ده بالا،روستای شیخ علیشاه،دره نجیب،پناهگاه،قله

بالاخره بعد از حدود دو سال ازاجرای  آخرین برنامه طرح سیمرغ بر آن شدیم تا دوازدهمین صعود طرح سیمرغ را انجام دهیم .طبق برنامه و تقویم سال 1400 انتخاب قله ما شیرکوه یزد بود که اقدامات لازم اعم از اطلاع رسانی اعضا،تهیه بلیط قطار،چک کردن وضعیت آب و هوا ،تدارکات و هماهنگی های لازم را انجام دادیم.

سرانجام تیم صعود هفت نفره متشکل از آقایان: طهمورث نوذری، عزیز پاشا ،محمدحسین جمالزاده ،وحید بهنام فر،رضا محمدی ،علی محمدی و خانم پریسا گل محمدی ساعت  شش عصر روز پنج شنبه 1400.03.06 وارد ایستگاه راه اهن  تهران شدیم .

بعد از صرف شام در قطار و کلی بگو بخند و تجدید خاطرات برنامه های گذشته ساعت ده شب خوابیدیم.

ساعت سه بامداد روز جمعه در ایستگاه راه آهن یزد پیاده شدیم و با دو دستگاه تاکسی به روستای ده بالا و سپس مسجد زینبیه روستای شیخ علیشاه(مبدآ شروع صعود) پیاده شدیم.نکته جالب و قابل ذکر اینکه با رسیدن به جلوی مسجد شاهد تعدادی از اهالی روستای در آن ساعت صبح(4صبح) بودیم بعد از پیاده شدن و آماده شدن جهت صعود جویای تجمع اهالی کنار دو دیگ بزرگ شدیم.از قرار معلوم و بر اساس رسم و رسوم محلی اهالی هر ساله به نیت بارش باران آش گندم طبخ می کنند و از ما هم دعوت کردن که تا زمان توزیع آن که حدود پنج صبح هست صبر کنیم تا از آن آش خوشمزه بهرمند شویم،نیم ساعتی صبر کردیم و آنها طی یک مراسم جالب و با ذکر صلوات شروع به توزیع آش در بین اهالی کردند که ما هم بی نصیب نبودیم.به جرآت می توان گفت که یکی از لذیذترین و دلچسب ترین آشی بود که در عمرم خورده بودم همگی با خوردن آش که در واقع یه صبحانه کاملی بود صعود را ساعت  پنج و نیم صبح روز جمعه ششم خرداد هزار وچهارصدو یک شروع کردیم.هوا تقریبآ روشن و میدان دید خوبی داشتیم .چند گروه از شهرهای شیراز و تهران هم تقریبآ با ما همزمان شروع کردند.بعد از گذشتن از مسیر جاده ایی که تا انتهای روستا ادامه داشت وارد مسیر پاکوب سمت راست شدیم.حدود یک و نیم ساعت طول کشید که به دره نجیب رسیدیم و کنار چشمه استراحت کوتاهی کردیم و سپس ادامه مسیر.

ساعت 10 صبح به پناهگاه شیرکوه رسیدیم و نیم ساعت زمان استراحت و صرف صبحانه شد.پناهگاه تقریبآشلوغ و تعداد زیادی از کوه نوردان در آنجا حضور داشتند هوا کاملآ آفتابی و بدون باد بود.مسیر صعود بعد از پناهگاه  تا قله با شیب ملایم  بود.ساعت 12 ظهر همه اعضا با موفقیت به قله 4075 متری شیرکوه رسیدیم و این صعود را به هم تبریک و مشغول عکاسی از هم شدیم.نیم ساعتی در قله بودیم و با توجه به زمان بلیط برگشت گروه که ساعت هفت عصر بود فرود را بدون اتلاف وقت شروع کردیم.ساعت پنج عصر به روستای علیشاه رسیدیم و کنار چشمه جلوی مسجد لباسها رو تعویض و در این حین هم دو تاکسی هم رسیدند و به سمت راه آهن حرکت کردیم.البته قطار با کمی تاخیر حرکت کرد بعد از خوردن شام با توجه به خستگی صعود زودتر خوابیدیم.

ساعت  پنج صبح  روز شنبه 07/03/1401 به ایستگاه راه آهن تهران رسیدیم و پایان برنامه دوروزه گروه با موفقیت به پایان رسید و اعضا به امید دیدار و صعود دیگر خداحافظی کردیم...

پخت آش گندم به نیت بارش باران در روستای شیخ علیشاه

شروع مسیر کوهنوردی در انتهای جاده روستای شیخ علیشاه

نمایی از جانپناه قله شیرکوه

عکس یادگاری اعضا بر فراز قله شیرکوه

گروه کوه نوردی "دوستان طبیعت"...
ما را در سایت گروه کوه نوردی "دوستان طبیعت" دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9dostanetabiat6 بازدید : 237 تاريخ : شنبه 21 خرداد 1401 ساعت: 8:52